reklama

Život s lienkou aneb Guttate Psoriasis

V živote som sa stretol s mnohými ľuďmi a poniektorí z nich mali zdravotný problém, ktorý sa prejavoval aj navonok - či už to bolo akné, pigmentové škvrny alebo rôzne druhy deformácií, jazvy či dokonca genetické anomálie. Vždy sa môj pohľad na určitú chvíľu zastavil aby som sa popozeral ako to vyzerajú. Je to vždy niečo nezvyčajné a človek sa pozastaví nad tým, ako to vyzerá, že on by nikdy nič také nechcel a hádam sa mu nikdy nič také nestane. Nikdy som však neuvažoval nad tým, ako to vníma ten človek. Ten človek, ktorý s tým musí žiť, ktorý si je vedomý toho, že ho ľudia sledujú. Teraz som sa však dostal do ich kože... skoro doslovne. Život mi totižto skrížila lienka.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)
Obrázok blogu

Práve som prekonal streptokokovú angínu a tešil sa na Vianoce. Chýbalo pár dní do sviatku rodiny a lásky, keď som si prvýkrát všimol, že okolo čela a uší sa zjavilo zvýšené množstvo lupín a začervenanie pokožky hlavy. Keďže to po umytí vlasov zmizlo, nevenoval som tomu nejakú pozornosť i keď hygienu som dodržiaval pravidelne a dôsledne takže mi to prišlo trochu podivné. Sviatky som si však užil v opojení jedla, alkoholu, rodiny a začal sa tešiť na Silvestra. Vtedy sa mi však zjavili na bruchu a tvári prapodivné suché a začervenané bodky s malými šupinkami.

Po sviatkoch sa mi podarilo do gúglu zadať správne slovné spojenie a článok o Guttate Psoriasis obsahoval tie správne fotky. Seboroickú dermatitídu som mal už naštudovanú a teraz som začal študovať aj túto, horšiu možnosť. Chvalabohu, ale vlastne aj žiaľbohu, že chvalabohu kožná už bola po dovolenke. Tá mi však potvrdila tú horšiu možnosť - Guttate Psoriasis.

Čo to vlastne je?
Niektorí ľudia poznajú z počutia, čo je to psoriáza. Buď ju má niekto v rodine, alebo nejaký známy, prípadne sa o nej dočítali. Väčšina však netuší, čo to je tá psoriáza.

Psoriáza je teda chronické zápalové ochorenie celého organizmu, ktoré sa prejavuje na koži. Záleží aj od druhu psoriázy lebo každý druh sa prejavuje inak, ale vždy v podobe šupinatých suchých ložísk na koži, či už väčích alebo menších.
Tvrdí sa, že psoriáza je geneticky podmienená porucha imunitného systému. Táto porucha spôsobuje nadmernú produkciu kožných buniek, ktorých následné hromadenie sa spôsobuje zápal a tým aj prejav začervenania a odlupovania malej vrstvy pokožky. Laickejšie povedané - kožné bunky sa zbláznili a reprodukujú sa 3-6 dní! kdežto klasická kožná bunka sa reprodukuje každých 28 dní! Toto zrýchlené delenie a reprodukcia buniek sa tlačí na povrch, zapaľuje sa a tvorí to, čo vidíme - červené šupinaté ložiská. Toto ochorenie však nie je smrteľné!

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou


Čo ju spôsobuje?
Mnoho ľudí má mnoho názorov na túto otázku, no najpravdepodobnejší a ten ku ktorému sa prikláňa najviac vedcov hovorí, že je to geneticky podmienená vec, ktorá môže byť v nás ale nikdy sa nemusí prejaviť.

Ako to? Jednoducho tak, že človek môže byť psoriatikom bez toho aby sa to prejavilo. To, čo je totižto treba aby sa psoriáza prejavila je genetická predispozícia a spúšťač (tých je mnoho a rôznych):

1. streptokoková infekcia
2. zápal zubov a kaz
3. stres
4. nadmerné pitie alkoholu
5. zmena počasia
6. obezita
7. ...

a mnoho ďalších vecí. Je však šťastím, že sa nemusí nikdy prejaviť ani keď veľa pijete či ste si práve prešli streptokokovou infekciou. Trúfam si povedať, že ide o veľkú náhodu spojenú s genetickou predispozíciou.

Ako sa lieči?
Psoriáza je nevyliečiteľná. Prosím vás, zapamätajte si to. To, že sa jej prejavy dajú zredukovať na minimum, či dokonca je možnosť ju potlačiť na toľko, že jej prejavy úplne zmiznú je pravda ale vyliečiť sa však nedá a môže sa opäť hocikedy vrátiť.

A čo je na nej najhoršie?
Problém psoriázy nie je ani tak v tom, že môže spôsobiť cukrovku, artritídu alebo srdcové problémy, ale v psychickej stránke ochorenia. Predstavte si, že máte veľké ložiská na oboch lakťoch, okolo vlasov a ešte na bruchu. Skúste takto vyjsť von s normálnym pocitom akoby sa nič nedialo. Myslím, že človek, ktorý trpí niečím takým, musí mať neskutočnú psychickú silu a pevnú vôľu aby to dokázal. Len si predstavte, že máte len minimálnu šancu na to, že vám to môže a nemusí niekedy ustúpiť. A teraz skúste s tým žiť, normálne sa stretávať s ľuďmi, nadväzovať vzťahy, tešiť sa na leto a opaľovanie sa...
Toto ochorenie síce nie je smrteľné ale za to je považované za druhé najhoršie ochorenie , ktoré nie je smrteľné a myslím, že sa niet čo čudovať.  Horšia je už len depresia, ku ktorej to psoriáza nemá ďaleko a často ju dokonca spôsobuje.



Ja som však mal však tú smolu (šťastie), že si ma vybral jeden z výnimočnejších druhov psoriázy - Guttate Psoriasis.
Tento druh sa prejavuje malými červenými ložiskami hlavne na bruchu a zo všetkých psoriatikov má tento druh asi 5%. Vyzerá to ako by niekto namočil štetec do červenej farby a pofŕkal vám brucho. Sú to jednoducho akoby malé červené kvapky. Malé kvapky s ktorými žijete a pripomínate lienku - a to je na tom ešte celko milé.
Má to však jednu pozitívnu stránku. Tento druh zvykne často zmiznúť sám od seba a už sa neobjaviť! :) (alebo sa zase objaviť v inej forme psoriázy... )

Teraz taký môj pohľad na ľudskosť.
Odkedy mám túto psoriázu tak som sa stretol s tými pohľadmi, ktoré som spomínal na začiatku. Červené bodky na tvári, ktoré vyzerajú presne ako kiahne alebo osýpky, však nakoniec nespôsobujú len pohľady ale samozrejme aj odťažitosť, nepríjemné otázky, vysvetľovanie či rovno strach z nakazenia . A to dokonca ešte nevideli ako to vyzerá pod tričkom. Bodkované brucho, ktoré ako som už raz počul, je plné "jebákov". Je naozaj ťažké sa na začiatku zmieriť s touto diagnózou. Vysvetľujte potom ľudom o čo ide. Presvedčte ich o tom, že to, čo vyzerá skoro totožne ako osýpky, absolútne nie je nákazlivé a nemá sa to ako preniesť na druhého človeka. Vysvetlite, že to naozaj nie sú hnisavé "sopky" plné hnisu ale práve naopak suché, bezbranné, červené krúžky na koži.
Moje ochorenie je našťastie už na ústupe. Na tvári nieto stopy a na bruchu už pomaly červené fľaky blednú. I tak som sa práve dnes stretol s neveriacim pohľadom a otázkou, či mám osýpky.

Čo si teda zapamätať?

1. Psoriázy sa nemusíte báť - nie je nákazlivá!

2. Psoriáza je nevyliečiteľná ale dá sa dostať pod kontrolu!

3. Psoriatické fľaky nie sú hnisavé ani mokvajúce! Sú naopak suché a neškodné!

4. Psoriatik môže byť uzavretejší kým sú príznaky v aktívnej fáze. Buďte chápaví!

Čo sa vlastne týmto celým snažím docieliť?
Za prvé chcem aby boli ľudia viac informovaní o tomto ochorení, ktorým trpí 2 - 5% celkovej populácie a aby sa tak predišlo nedorozumeniam, nepríjemným otázkam a dlhosiahlému vysvetľovaniu. Ľudia so psoriázou potrebujú podporu, lebo už tak to majú psychicky veľmi ťažké aj bez vašich pohľadov, otázok a otáčania sa im chrbtom. Ale nejde len o psoriatikov ale aj o všetkých ostatných ľudí, ktorí trpia či už kožnými chorobami alebo inými, ktoré sa prejavujú navonok. K týmto ľudom treba pristupovať s pochopením, reálnym záujmom o informácie, úsmevom a hlavne bez rozdielov.

Za druhé, týmto sa priznávam všetkým, čo ma poznajú a aj tým, čo ma nepoznajú:
Mám Guttate Psoriasis! :)

Pavol Horváth

Pavol Horváth

Bloger 
  • Počet článkov:  12
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som študent Katedry marketingovej komunikácie a už odmalička som bol vychovávaný v rodine zaplnenej umením. Moja túžba tvoriť sa začína drať na povrch a začiatky som sa rozhodol stráviť tu, na blogu. Zoznam autorových rubrík:  Čo? príbeh na krátke pokračovaSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu